top of page

מה, אנשים עדיין כותבים?

אנשים מרימים גבה לעצם העובדה שהגרפולוגיה עוד לא נעלמה מהעולם, לנוכח העובדה או ההרגשה שלאט לאט תופסת המקלדת את מקומה של הכתיבה.

'מה, אנשים עוד כותבים?' שואלים בתמיהה, או, 'לא כתבתי שנים!'



חשוב לנו להסביר על החשיבות הנרחבת והמשמעות של פעולת הכתיבה, גם בעידן המחשבים שאנו חיים בו כיום.

כתב היד הוא למעשה כתב המוח. וככזה, פעולת הכתיבה מקורה בתיפקודים נרחבים יותר של המוח, קוגנניטיביים ופיזיולוגים. שילוב של כל התפקודים, ביניהם פעולת הכתיבה, יכולים להעיד על יכולות נרחבות כמו יכולות תיאום בפעולות מוטוריות, תפקודים הקשורים בתיאום עין-יד, קשב וריכוז וכן איזון גופני ושיווי משקל.

עצם הכתיבה מנחה את הצורך לנהל את עצמך נכון על הדף, לגבש מילים ולשמור על מרווחים תקינים, ואילו במחשב זוהי פקודה שאנו נותנים למחשב לעשות.


בתחילת לימוד הכתיבה, בכיתה א' ובמהלך הכיתות הראשונות, ניתן דגש בעיקר על כתיבה תמה או על עיצוב נכון של האותיות. כתיבה תקנית, בהתחלה בדפוס ובהמשך בכתב. בשלבים מתקדמים יותר, כאשר תלמיד נתקל בקושי בכתיבה, מאפשרים לו מהר מאוד להקליד. הכתיבה צריכה להיות תהליך אינסטינקטיבי שלא גוזל אנרגיות מחשבתיות ותפקודיות מיותרות. בשעה שהכתיבה מיומנת אפשר להפנות את תשומת הלב לתכנים. בנוסף, תלמידים מתקשים לעיתים מכל מיני סיבות לבטא את עצמם והכתיבה נחשבת כמטלה קשה שיש לה תחליף ובכך המיומנות או הבגרות הגרפית לא מתממשים.


בכלל, בבתי הספר בשנים האחרונות יש ירידה בהקפדה על הכתיבה, וזה הפך לנושא שצורך אנרגיה רבה, הן מהתלמידים והן מהמורים. ממילא הכל הופך לממוחשב עוד מעט. אולם חשוב להבין שלמעשה זהו תפקוד הכורך בתוכו שילוב של גוף ונפש, מוטוריקה עדינה ופיזיולוגיה, מוח ועצבים, וכל קושי בכתיבה מעיד על קושי תפקודי שזקוק לטיפול.


ולאלו שבאים לאבחון גרפולוגי ואומרים, אני כותב רק על המחשב בשנים האחרונות, כבר מזמן לא כתבתי, כל עוד אנו לומדים בכיתה א' לכתוב, מיומנות הכתיבה מושרשת בנו. וגם אם לא כתבו בשנים האחרונות עדיין כתב ידם כשיר לאבחון גרפולוגי. זו מיומנות שנטמעת בנו, כמעט כמו לרכוב על אופניים או לשחות.


כל נסיון להעלים את פעולת הכתיבה או להחליט כי היא לא נדרשת או להתכחש לה, עלולה לגרום לתגובת שרשרת של פגיעה פיזיולוגית, שפתית, קוגניטיבית, עצבית וכבר אמרנו – מוחית. שהרי הכתב הוא לא רק אותיות המאורגנות בסדר כלשהו, אלא מיומנות המייצגת קוגניציות רחבות. תחשבו אם הייתם מוכנים לוותר על דיבור, חושים, ציור, ראייה. ואלו הם תיפקודים שמתפתחים הרבה לפני הכתיבה, כך שפעולת הכתיבה היא תפקוד גבוה שאין לוותר עליו.

בואו ללמוד גרפולוגיה כי הכתב לא יעלם מהעולם בזמן הקרוב.


כתבה: גילה כץ

100 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page