top of page

גרפולוגיה - משרלטנות לעסק רציני

עודכן: 24 במאי 2019

אנו מעוניינות להכיר לכם את תחום הגרפולוגיה כי הוא מרתק ומסקרן. אך גם לנפץ מיתוסים ולהגביר את המודעות לחשיבותו. וחשוב לנו להבהיר, אנו מתייחסות אל תחום עיסוקנו כאל מקצוע לכל דבר. יש המתייחסים אליו בזלזול, בספקנות, כאל תחביב או מתת אל. אך לא כך הוא. כדי לעסוק בגרפולוגיה צריך ללמוד. והרבה. לא מספיק לקחת חוג במתנ"ס הקרוב או לקרוא ספר בתחום, יש צורך ללמוד ובאופן רציני. ואין להסתפק בחומר תיאורטי, שהוא רב, אלא להגיע ללמידה פנימית. יש להפנים את החומר ולדעת מתי ואיך להשתמש בו. ובראש ובראשונה, להכיר את עצמך. להבין איך אתה מעבד את החומר, איך את מסיקה את המסקנות, אילו הדגשים נותנים בתהליך האבחון. אלו דברים מורכבים שדורשים תהליך אישי והתנסות.

לאהוב גרפולוגיה

כדי להיות גרפולוג צריך לעבור מסע ללימוד עצמי, ליצוק לתוכו תובנות, לדעת להפריד בין מי שאתה לבין הכתב אותו אתה בוחן ולפתח מיומנות באינטגרציה של נתונים וחומר תיאורטי. ניתן לזהות מספר שלבים בדרך למקצועיות. בשלב הראשון לומדים עובדות, חוקים וכללים אובייקטיביים, כמו בכל מקצוע. עדיין לא עושים הקשרים בין הסימנים השונים. מחד, הידע הנרכש הוא רב ומעשיר אך מאידך, הוא גם יוצר בלבול. קיים קושי בשלב זה לעשות סדר במידע הרב ולחבר בין כל הפרטים לכדי אבחון מלא.


הפרקטיקה מתפתחת בשלב השני. בנוסף לידע, ניתנת כעת היכולת להתנסות באופן פרקטי. הניסיון, המורכב ברובו מחשיפה לכתבי יד - של קרובים, חברים, בני משפחה או סתם סקרנים - מתחיל להתבסס וביחד עם הידע הנרכש מהווה את השלב של תחילת העבודה בפועל.


השלב השלישי, הוא השלב בן בוררים בין החשוב והרלבנטי לבין הטפל וחסר ההקשר. ידע של עובדות וחוקים, ככל שיהיה רחב, הוא מצד אחד מעשיר את היכולת, אולם מצד שני עלול גם לחטוא לאמת, בגלל הקושי לדייק ולהשתמש בו נכון וביעילות.


השלב הרביעי, הוא השלב של הגרפולוג הבקיא. הבקיאות היא המיומנות. והשלב החמישי, הוא השלב של הגרפולוג המומחה. בשלב זה קיימת יכולת לספק חוות דעת המבוססת על מקצועיות, מיומנות, ידע, פרקטיקה וניסיון עשיר. גרפולוג, חשוב שיטיל ספק בפרשנותו כדי להעמיק את החקירה והבדיקה. רק כך אפשר להתקדם ולהתפתח בתוך המקצוע. כשנצמדים לדפוסים תיאורטיים, מבלי להפעיל שיקול דעת ובחינה חוזרת ונשנית של המסקנות, עלולים להישאר ברמת ידע טכנית שאינה מאפשרת ירידה לעומקם של דברים ואוטמת את היכולת להתפתח, מקצועית ואישית. אך חשוב לציין, למידע יש הרבה חשיבות.


הגרפולוגיה הוא לא תחום שמושתת על אינטואיציה ותחושות בטן. הרבה תלמידים, לאחר שסיימו את הכשרתם, עם כל הידע הרב שצברו, חוששים "לקפוץ למים" ולהתנסות בעבודה מעשית. הפרקטיקה מרתיעה והחשש לטעות הוא מובן ומעכב. אולם כמו בכל דבר, מי שלא מסתכן בקפיצה, משלב הלימודים לשלב היישום, יתקשה להתקדם.


בקרה וביקורת עצמית, הן נחוצות והכרחיות במקצוע הגרפולוגיה. ועם זאת, אל להן לחסום את הדרך אל המומחיות ואל ההתפתחות המקצועית. מי מכם שראה את הגרפולוגיה כתחום מיסטי או כקריאה בקפה ובכדור בדולח, ישנה את דעתו. ולסיום, העיסוק בגרפולוגיה לא יכול להתקיים ללא אהבה. אהבה גדולה לאנשים, הרצון לעזור להבין, לא מתוך עמדת יתרון, אלא מתוך נתינה כנה ואחריות.

כתבו: דפנה חוטר ישי וגילה כץ

מבוסס על מאמר של הנס קנובלך משנת 1989.

126 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page