top of page

אישים שעיצבו את פני המדינה - שולמית אלוני וגאולה כהן

הדיוות של הפוליטיקה הישראלית

מפתיע, הן כמעט נולדו באותו יום. שולמית ב 27.12.27 ואילו גאולה ב25.12.27. שולמית נפטרה ב2014 בהיותה בת 87 ואילו גאולה שתזכה לחיים ארוכים היום כבר בת 91.

שולמית אלוני וגאולה כהן

שתי נשים לוחמות, מהוות מודל לפמיניזם ולקידום האישה. שיש ביניהן מחלוקת אידיאולוגית. גאולה כהן לוחמת בלח"י נעצרה על ידי הבריטים והצליחה לברוח מהכלא בעזרת ערבים מאבו-גוש. לכנסת נבחרה בשורות הליכוד אך עזבה בעקבות הסכמי קמפ-דייוויד והקימה את התחייה. בבחירות האחרונות סירבה להצביע בשל מיאוסה מההנהגה. היא גרה בדירה צנועה בירושלים, בנה צחי הנגבי, השר לשיתוף פעולה אזורי וחבר כנסת מטעם הליכוד. שולמית אלוני הייתה בשומר הצעיר ואחר כך הצטרפה למפלגת העבודה. לאחר מאבק עם גולדה מאיר פרשה מהעבודה והקימה את רצ, התנועה לזכויות האזרח, שהפכה לימים למרצ. שולמית היתה פעילה חברתית, חברת כנסת ושרה בממשלות ישראל והייתה מזוהה יותר מכל כלוחמת למען זכויות האדם, כלת פרס ישראל לשנת תש"ס על תרומתה המיוחדת למדינה ולחברה. במסגרת פעילותה הפוליטית עסקה בנושא זכויות האדם ושיפור מעמד האישה. נאבקה למען מדינת רווחה ונגד כפייה דתית.

שולמית אלוני

כתב ידה של שולמית אלוני גדול ומלא, ארגון חופשי על הדף ותנועה נמרצת. הלחץ כנראה חזק (לפי הצילום ניכר לחץ בקווים היורדים), אזור תחתון בולט. ניכר כי שולמית הפגינה שליטה במרחב העשייה, היתה בעלת נוכחות וכריזמטית. היא שאפה לקדם את המשימות באחריותה, לא ויתרה ולא עשתה הנחות, והתמודדה באומץ עם החלטות קשות. היתה חמה ותקשורתית ולא חסכה מילים קשות אם היה צריך לומר אותן.כתב ידה של גאולה כהן דינמי אף הוא, ניכרת גמישות על הדף לצד סדר וארגון, צורה מפושטת וקישורים ישירים. אזור אמצעי קטן ואזורי כתיבה מפותחים. בדרכה 'השקטה' היא דומיננטית ומפגינה עוצמה ובטחון. דרכה עיקשת ותכליתית, עם זאת מפוכחת. נשענת על אידיאולוגיה ברורה ויכולת הוצאתה לפועל.




כתבה: גילה כץ


אנו מזמינים אתכם להשתתף בפרויקט ולהעביר אלינו נתוחי כתבי יד של אישים שהשפיעו על עיצובה של המדינה. להזכירכם, ביום העצמאות ה-71 נפיק חוברת עם כל ניתוחי כתבי היד. והמשתתפים יקבלו אותה ללא עלות.


המרכז הישראלי לגרפולוגיה

222 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page